Samordnad varudistribution
Genom att samordna leveranserna till kommunernas verksamheter har Södertörnskommunerna minskat koldioxidutsläppen med 90%. Leveranserna till all kommunal verksamhet, exempelvis skolor och äldreboenden, samordnas[1] på den gemensamma samlastningsterminalen. Därifrån levereras varorna samlat till verksamheten på moderna lastbilar drivna på förnybara drivmedel.
Samordnad varudistribution är ett samarbete mellan Södertörnskommunerna Nynäshamn, Haninge, Botkyrka, Huddinge, Nykvarn, Salem, Södertälje och Tyresö. Sedan 2020 ingår även Nacka kommun i den samordnade varudistributionen.
[1] Konsolideras, samlastas, transporteras samtidigt
Positiva miljöaspekter
Antalet transporter till verksamheterna inom Södertörns kommuner har minskat med hälften, utsläppen av kvävgaser minskat med 70% och utsläppen av koldioxid med 90%. Resultaten har uppnåtts genom transportoptimering, samlastning och nyttjande av moderna lastbilar vilka drivs på förnybara drivmedel.
Så fungerar samordningen
Samordnad varudistribution innebär att varor som ska till kommunernas olika verksamheter levereras till en omlastningscentral för att därefter köras ut till enheterna utifrån optimerade slingor. Leveranserna utförs av för ändamålet upphandlad transportör, Widrikssons Åkeri AB.
Beställningar och leveransdagar
Varubeställningar görs i Proceedo.
Livsmedel levereras måndagar, onsdagar och fredagar enligt förutbestämda fasta tidsfönster enligt Widrikssons ruttplanering och enhetens behov.
Leverans av övriga varor sker på onsdagar och i vissa fall fredagar. beställningen ska vara godkänd av attestant senast kl 12 på fredagen för att leverans ska kunna ske nästkommande onsdag. Alla kommunens leverantörer ingår inte i den samordnade varudistributionen.
Leveransmottagning
Vid mottagning av leveransen kontrollera alltid antal kolli och att godset har hela förpackningar och godkänn därefter leveransen.
Reklamation av leverans (sen leverans, saknat gods, m.m.)
Vid fel på leveransen, t.ex. fel antal kolli, trasiga ytterförpackningar etc. kontakta Widriksson.
Tel 08-588 929 05 eller sodertorn@widrik.se
Efter att ni varit i kontakt med Widrikssons och där fått ett ärendenummer och är överens om kostnaden för det skadade godset ska ni kontakta supporten, se kontaktuppgifter nedan. Supporten skapar då en faktura till Widrikssons, ni får betala er faktura för varan samt skriva en kommentar på fakturan. Beloppet betalas sen tillbaka till er via en bokföringsorder.
Reklamation av vara
Vid fel på själva produkten - kontakta varuleverantören.
Ny adress, ny enhet, ändra kontaktuppgifter
Om ni ska flytta, starta upp en ny enhet eller behöver ändra kontaktuppgifter så kontakta alltid supporten nedan i god tid.
Support för inköp, faktura och upphandlingsfrågor
Tel 08-606 92 05 eller mail till: samdist@haninge.se
Telefonisupportens öppettider :
Måndag till fredag 09:00 - 11:00
Måndag och onsdag 13:00 - 15:00
Tipsa någon om den här sidan:
Senast uppdaterad