Arkiv
Lagen gäller för samtliga inköp av varor, tjänster och entreprenader oavsett värde dvs från 1 kronan. Det gäller även köp över disk, näthandel och direktupphandlingar som genererar faktura.
Den hos kommunen som gör ett inköp ansvarar för att informera företaget om deras skyldighet att e-fakturera kommunen.
E-faktura är ett elektroniskt flöde mellan köpare och säljare. Pappersfakturor, mailade eller skannade fakturor samt PDF-fakturor betraktas inte som e-faktura.
För avtal tecknade av Upphandling Södertörn är e-faktura redan reglerat i avtalet.
Undantag från lagen görs för avtal tecknade före 1 april 2019, när användande av elektronisk faktura innebär risk för röjande av uppgifter som omfattas av sekretess, kontant betalning eller kortbetalning i butik som genererar kvitto samt bilagor till e-fakturor, dessa omfattas inte av denna lag.
Haninge kommun tar emot elektroniska fakturor via Visma, kommunens fakturaportal Supplier Center eller Inexchange enlig nedan.
Fakturan som skickas till kommunen ska innehålla någon av följande referenser:
Du kan skicka e-faktura till oss enligt något av följande alternativ:
Nynäshamns kommun tar emot elektroniska fakturor via Visma eller via kommunens fakturaportal Supplier Center.
Fakturan som skickas till kommunen ska innehålla någon av följande referenser:
Du kan skicka e-faktura till oss enligt något av följande alternativ:
Senast uppdaterad
Upphandling Södertörn
Kontakt:
upphandling@haninge.se
08-606 92 05